De groet reparatie van de Duppy / the huge repair - Reisverslag uit Den Helder, Nederland van duppy-zeilboot - WaarBenJij.nu De groet reparatie van de Duppy / the huge repair - Reisverslag uit Den Helder, Nederland van duppy-zeilboot - WaarBenJij.nu

De groet reparatie van de Duppy / the huge repair

Door: Wim en Marjorie

16 November 2022 | Nederland, Den Helder

Den Helder 16 november 2022,

Diesel tanken, bedden opmaken, foerageren, kleding aan boord brengen.

Dan is de Duppy klaar voor vertrek!!

Na anderhalf jaar sleutelen om het schip weer klaar te krijgen.

Wat was er allemaal stuk of moest vervangen worden. Alles moet gedaan worden met een heel dun portemonneetje!

Ten eerste was de motor stuk, naderhand bleek er water in de motor gekomen, het grootzeil was aan stukken gescheurd. Het grootzeil wilde niet meer in de mast draaien. Oorzaak, roest in het aandrijfmechanisme. Na nieuwe lagers en oliekeerringen te hebben gemonteerd draait het weer als een zonnetje., de railing was ook zwaar beschadigd door de giek die was ook van mast afgeslagen, zonnepanelen waren weggeslagen, kon ze net nog op tijd redden voordat ze overboord sloegen.

De lange golf antenne was ook stuk geslagen.

Bij het uit elkaar halen van de motor was 1 drijfstang niet meer in de originele vorm! Er zat een S bocht in, waardoor ook waarschijnlijk de krukas krom zal zijn. Verder bleek dat de motor een lange tijd half onderwater heeft gestaan. Overal vond ik roestplekken waar die niet thuishoren.

Door een andere vakman erbij te roep wat verstandigste was, had ik het toch bij het goede eind, dat die motor afgeschreven was.

Dus op het internet kijken of dat ik een motor kon vinden die geschikt was voor onze boot.

Bij een watersportzaak binnenlopen en een nieuwe motor bestellen zit er financieel niet in.

Je bent al gouw 20 tot 30 duizend Euro kwijt met inbouwen.

Nu heb ik een kleine vrachtauto motor gevonden die nieuw is maar wel overjarig, dat maakt mij niet uit.

Het is een enorme klus om een kleine vrachtauto motor om te bouwen naar een scheepsmotor.

Onderdelen maken, onderdelen verbouwen zodat ze passen.

Nu heeft ons schip een schroefas die onder de motor door gaat. Omdat aansluiting te maken op de motor zit er een tandwielkast, een V drive noemt men dat. Bij het aftappen van de olie bleek er bagger uit te komen. De V drive er uitgehaald en ook de lagers en oliekeerringen vernieuwd. De oude waren stijf verroest! Het was een wonder dat het nog werkte!

We hadden ook veel lekkage aan de dekluiken, ook dat is gerepareerd, dus het schip is nu droog!

Ook de railing heb ik gerepareerd, er is een nieuw grootzeil gekomen.

Alle vier 1 persoons en één, 2 persoons matrassen waren naar de mallemiese door de lekkage, daar zaten nog stalenveren in, dus ook nog loodzwaar.

Die zijn vernieuwd door schuimrubber matrassen, dus de matrassen pas maken plus heb ik er lattenbodems onder pas gemaakt om schimmelvorming te voorkomen.

Zo zijn er nog tal van anderen kleine klussen gedaan om Duppy weer zeewaardig te maken.

Den Helder November 16, 2022,

Filling up with diesel, making beds, foraging, bringing clothes on board. Then the Duppy is ready to go!!

After a year and a half of tinkering to get the ship ready again.

What was broken or needed to be replaced. Everything has to be done with a very thin wallet! Firstly, the engine was broken, afterwards it turned out that water had entered the engine, the mainsail was torn to pieces. The mainsail would no longer turn in the mast.

Cause, rust in the drive mechanism. After installing new bearings and oil seals it runs like a charm again. The railing was also badly damaged by the boom that was also knocked off the mast, solar panels were knocked away, she was saved just in time before they fell overboard.

The long wave antenna was also smashed. When the engine was taken apart, one connecting rod was no longer in its original shape! There was an S bend in it, which probably means that the crankshaft will also be bent. It also turned out that the engine had been half submerged for a long time.

Everywhere I found rust spots where they don't belong.

By calling another professional, which was the most sensible thing to do, I was still right that that engine was written off.

So I looked on the internet to see if I could find a motor that was suitable for our boat. Walking into a water sports shop and ordering a new motor is not financially possible. You will soon lose 20 to 30 thousand euros with installation.

Now I have found a small truck engine that is new but out of date, I don't care. Converting a small cargo engine into a marine engine is a huge job.

Making parts, remodeling parts to fit. Now our ship has a propeller shaft that passes under the engine.

To connect to the motor, there is a gearbox, which is called a V drive. When the oil was drained, dredging appeared to come out.

Removed the V drive and also renewed the bearings and oil seals.

The old ones were rusted stiff! It was a miracle it still worked!

We also had a lot of leakage on the deck hatches, that has also been repaired, so the ship is now dry! I also repaired the railing, a new mainsail has been installed.

All four 1-person and one, 2-person mattresses were damaged by the leakage, there were still steel springs in them, so they were also very heavy.

They have been replaced by foam rubber mattresses, so the mattresses are made to fit, plus I have fitted slatted bases underneath to prevent mold formation.

Many other small jobs have been done to make Duppy seaworthy again.

• 16 November 2022 - 17:34

Rob:

Hebben jullie nog wel iets te eten in de komende feestdagen. Dit lijkt mij een alle jezus grote reparatie onder het motto dat vele kleine een grote maken.

In de lente gaan jullie weer varen?

Geniet, zo dat mogelijk is, van het landverblijf beste mensen.

Groeten van Rob uit Amstelveen.

• 18 November 2022 - 08:44

Jeroen:

Wat leuk om te volgen en respect voor jullie doorzettingsvermogen !! Gun jullie snel weer reizen en avonturen. Groetjes uit Breda !!