Colombia Nederland - Reisverslag uit Blankenberge, België van duppy-zeilboot - WaarBenJij.nu Colombia Nederland - Reisverslag uit Blankenberge, België van duppy-zeilboot - WaarBenJij.nu

Colombia Nederland

Door: Wim en Marjorie

31 Juli 2021 | België, Blankenberge

De terug reis Colombia Nederland

Het weerbericht van Cartagena, dus ook het westelijk deel van de carib zag goed uit 15 tot 20 knopen wind.
Met gevolg dat ons Duppy er goed de vaart in had van 7 tot 8 knopen.
We waren amper 20 uur onderweg toen de wind aantrok tot 25 en daarna tot 35 kopen, we konden gelukkig alles op tijd reven.
Alleen een puntje geneua, dus meer dan 3 kwart ingerold gingen we nog 10 knopen.
Dat was de eerste storm met de Duppy, een dijk van een schip!!
We gingen om de west kant van Cuba om daarna naar het oosten te draaien richting Florida te gaan.
Bingo, de tweede storm!!!
Het water was daar zo rumoering dat het net leek of dat het een wasbord was, zeer korten hoge golven.
Door dat gedonder kwam de troep die in de water en dieseltanks zit los.
Marjorie heeft een neef vlakbij Fort Lauterdele wonen.
Ik heb een paar keer de brandstofilters moten vernieuwen, want de motor stopte gewoon.
Ik zeg je, bij die zeegang is het geen pretje om filters te gaan vervangen.
We hebben het gehaald om Fort Lauderdale binnen te lopen.
We hadden al contact met haar neef, die ons naar een, wat goedkope ligplaats te helpen. daar moest toch nog iets van 105 $ US betaald worden. bijde buren kosten 350$ US per ncht voor een boot van 47 voet.
Haar neef en partner heeft ons buiten gewoon goed geholpen, we zijn hun ook zeer dankbaar voor zijn hulp om een safe trip te hebben thuis.
Na dat we de water en dieseltanks schoon gemaakt hebben en weer gevuld zijn we richting Bermuda gegaan met een snelheid van 8 mijl bijna aan de wind.
Hermetijd, iemand heeft de stekker van de wind machiene er uit getrokken! 2 dagen dobberende derede dag toch maar zachtjes de motor er bij gezet.na 3 dag gemotordd te hebben is de windmachien weer op gang gekomen.
Het gebeurde nog een keer in de buurt van de Azoren
Daar hebben we diesel getankt en het zeil laten repareren er zat namelijk een scheur in. We waren net de haven uit toen de halshoek van het grootzeil die aan het einde van de giek stuk ging.
Na dat gerepareerd was waren we eigelijk 1 dag te laat om goede wind te hebben naar Europa.Eerst een klein beetje wind, daarna windstilte dan weer wind ongeveer halver wegen Azore Europa ging de motor stuk,
Nouwja we kunnen in iedergeval tot Den Helder zeilen, daar vragen we wel of ze ons binnen slepen.
Net voor bij Cherbourg wilde zwaar gereeft gaan zeilen daar er toch flinke wind in het vooruizicht was. Maar het groot zeil niet meer inrollen, Dat was een heel groot probleem.
Op zich zou het wel gekunt hebben als de wind niet ging draaien ,
De wind kwam achter in en als die een beetje naar bak of stuurboord draaid klapt het zeil vanbak naar stuurboord of weer terug.
Om te voor komen dat de giek dan ineens over komt hadden we er een bulletalie opstaan.
Net voor Dover, Calais klapte de giek van de mast.
En de wind werd steets sterker. waar door we besloten om Vlissingen aan te doen. Ik was 40 uur aan het sturen achter elkaar.
Het groot zeil ging nu helemaal stuk, Marjorie zat met dicht kenepen bille binne aan de Marifoon om hulp te vragen aan de Nederlandsche kustwacht. Maar het werd de Belgishse kust wacht. Die stiuurde een helicopter naar ons toe met de mededeling we halen u van boord maar e kunnen niets doen voor het schip, dat moet u als verloren beschouwen.
Gelukkig kwam de reddingsdiens van Blankenberge naar ons toe,
Na dieverse pogingen om ons van boord te halen . Wij zijn toch aan boord gebleven en heeft de reddings dienst on heel netjes binnen gebracht. Wij zijn blij om nog te leven en Duppy toch gered.
Helaas moet de motor thuis gerepareed worden omdat de motor er uit moet.
tot zo ver het avontuur Colombia Den Helder
PS Martijn & Tanja Maas laat bij de havenmeestre je E-mail en of tel.nummer achter of via je kennisen

The return trip Colombia Netherlands
The weather forecast for Cartagena, including the western part of the Caribbean, saw good out 15 to 20 knots of wind. As a result, our Duppy had good speed from 7 to 8 knots.
We were barely 20 hours on the way when the wind increased to 25 and then to 35, luckily we were able to reef everything in time. Only a tip of genoa, so more than 3 quarters rolled in we went 10 knots. That was the first storm with the Duppy, one hell of a ship!! We went around the west side of Cuba and then turned east towards Florida. Bingo, the second storm!!! The water there was so tumullous that it looked as if it were a washboard, very short waves.
The strong winds caused the mess in the water and diesel tanks to come loose.
Marjorie has a cousin living near Fort Lauderdale. I had to replace the fuel filters a few times because the engine just stopped. I'm telling you, it's no fun changing filters in those seas.
We made it to sail into Fort Lauderdale. We were already in contact with her cousin, who helped us to a somewhat cheap berth. there was still something like .105. $ US to be paid. The neighbors cost US$350 . per night for a 47-foot boat. Her cousin and partner have helped us so much. We are also very grateful to them for their help.to enable us to have a safe trip home.
After cleaning and refilling the water and diesel tanks we headed towards Bermuda with a speed of 8 miles almost close to the wind. Shit, someone pulled the plug on the wind machine! 2 days bobbing on the third day but gently put the engine on. After 3 days of motoring, the wind machine has started again.
It happened again near the beautiful charming Azores. We filled up with diesel there and had the sail repaired because there was a tear in it. We had just left the harbor when the neck hook of the mainsail at the end of the boom broke. After that was repaired we were actually 1 day too late to have good wind to Europe.
First a little bit of wind, then calm, then wind again about half way through Azoren Europe, the engine broke down, Well, at least we can sail to Den Helder, when we ask ed if they will tow us in. Just before Cherbourg wanted to sail heavily reefed as there was still a strong wind ahead. But not rolling in the main sail anymore, That was a very big problem. In itself it would have been possible if the wind did not turn, The wind came in aft and when it turns a little to port or starboard, the sail folds from port to starboard or back. To prevent the boom from suddenly coming over, we had a bulletal ie line on it. Just before Dover, Calais the boom broke off the mast. And the wind got stronger and stronger. I was broken having been on the wheel for 40 hours straight. This made us decide to visit Vlissingen.. The main sail was now completely broken, Marjorie was sitting with a tight attention behind at the VHF to ask for help from the Dutch coastguard. But it ended up the Belgian coast guard. He sent a helicopter to us saying we are getting you off board but there is nothing they can do for the ship, you must consider that lost. Fortunately, the rescue service from Blankenberge came to us. After several attempts to get us off board, the rescue service brought us in very neatly. A big marine ship followed along side for protection from the wind .
Unfortunately the engine has to be repaired at home because the engine has to be removed. We are glad to be alive and Duppy saved.. So far for the adventure Colombia Den Helder.

• 31 Juli 2021 - 21:50

Casper Van De Poel:

Wim en Marjorie, tjonge jonge, jullie hebben het wel voor je kiezen gekregen! Wat een heftig verhaal zeg! En nu eerst maar uitrusten! Komende dagen is het rustiger weer. Deze zomer is hier in Nederland steeds koel weer met depressies.
    Wat fijn dat jullie veilig aan land zijn met schip en al.
    In Blankenbergen is het wel even uit te houden denk ik!
    Tot spoedig ziens. We zijn benieuwd naar jullie verdere belevenissen! Casper en Geertje

• 31 Juli 2021 - 21:54

Rids:

Adembenemende avonturen en weer thuis, bijna. Goede vaart of reis met het stukje dat nog over is.

• 01 Augustus 2021 - 00:51

Hans Van Rijn:

Wow, jongens wat een trip! Wim, complimenten dat je dit allemaal op je ene poot hebt volbracht en ook Marjorie complimenten! Zeemanswaardig dat jullie aan boord zijn gebleven en respect voor jullie!
    Hopelijk geven jullie de moed niet op en lukt het om op eigen kiel met Duppy de laatste mijltjes naar Den Helder af te leggen.
    Zeilersgroet en sterkte!

• 01 Augustus 2021 - 00:59

You are an amazing couple.and it was a pleasure ,meeting and talking with you both in Fuerteventra.xx

• 01 Augustus 2021 - 23:21

Jeroen :

Jeetje wat een verhaal en avontuur maar erg blij dat jullie veilig zijn binnengekomen. Heel veel succes en sterkte met de laatste loodjes. Groetjes uit Breda, Jeroen