Wat de Corona allemaal te weeg brengt!!! - Reisverslag uit Den Helder, Nederland van duppy-zeilboot - WaarBenJij.nu Wat de Corona allemaal te weeg brengt!!! - Reisverslag uit Den Helder, Nederland van duppy-zeilboot - WaarBenJij.nu

Wat de Corona allemaal te weeg brengt!!!

Door: Wim en Marjorie

05 Mei 2020 | Nederland, Den Helder

Oorsponkelijk hadden wij een vlucht gepland on naar Nederland terug te gaan op 29 mei.
Maar de Nedelandse regering dacht daar anders over. Zo kregen we bericht van buitenlandsezaken dat we zo snel als mogelijk was Colombia diende te verlaten!!
We hebben ons dus aangemeld bij de consulaat In Cartagena, die inmiddels gesloten was door de Corona, maar alles werd door gestuurd naar het consulaat in Bogota.
Daar werd voor ons alles geregeld zodat we maar in de bus konden stappen en naar Bogota konden gaan en in het vlietuig hoefde te stappen!!
Klinkt allemaal leuk!!
We liggen voor een tandem anker op de anker plaats. Een tandem anker is een manier van ankeren, het eerste anker gaat te water met een stuk ketting van ongeveer 5 meter, wat het hulp anker is, het uiteinde van de ketting zit aan het hoofd anker en die zit aan de anker ketting van de boot vast. We hebben ongeveer 60 meter ketting uitstaan op een diepte van 8 meter. Op deze manier kan het schip onmogelijk van haar plek komen.
In de tussen tijd hebben we wat vrienden leren kennen. Een daar van zal op ons schip passen, en ons naar de wal brengen op vrijdag morgen om 05.30
We stonden op om 04.30 om 05.30 voor de club Nautica staan, zodat de bus niet op ons hoefde te wachten.
Toe wij er stonden belde de chaufeur ons op waar we bleven!!
Wij staan voor de club Natica zijden wij. Maar de man spraak Spaans, wij gaven de telefoon aan onze vriend die Spaans sprak. Zo bleek dat de bus bij de verkeerd club stond.
Toch zijn we op tijd kunnen vertrekken.
We hebben in Cartagena
nog twee passagiers op gehaald, We dachten nu richting Bogota te gaan, NEE dus we gingen richting Barraquilla!
OP een bepaalt moment werd de chaufeur gebeld dat er nog iemand mee moest! Dus draaide de bus om en reed 3 kwartier terug in de richting van Cartagena. Daar stonden we een kwartier te wachten tot dat er een ander busje kwam, zodat die persoon over kon stappen in onze bus.
Uit eindelijk zijn we in Barraquilla aan gekomen.
Daar kwam het volgende probleem!! De passagiers hadden zo veel baggage bij zich dat de volgend passgiers die nog op gehaald diende te worden er niet meer bij konden.
Na ruim een uur wachten was het probleem opgelost, wij zouden door rijden om de volgende passagiers op te halen, er zou een ander busje komen om hun op te halen met de vele baggage.
Nu gaan we dus naar Bogota dacht ik, NEE dus we gingen naar Santa Marta waar we de andere vier passagiers moesten op halen.
Uit eindelijk kwamen we zaterdag morgen om 02.30 aan in het hotel zonder verdere problemen.
Om 10 uur hadden we ontbeten en moesten toen wachten tot 16 uur om dan naar het vliegveld gebracht te worden.
Daar gingen we door de Corona controlle heen, wat niets voor stelde, waar we alleen maar een paar vragen moesten beantwoorden.
Hert vliegtuig zou om 22 uur vertrekken maar dat werd 22.30 toen bleef het vliegtuig nog eens een half uurt op het begin van de startbaan staan, dus om 23 gingen we eindelijk de lucht in.
We landen op Schiphol op zondag middag om 14.55 uur.
Uit eindelijk met de trein naar huis toe, we waren om 18.30 in Den helder op zondag avond en om 18.45 THUIS!!!!
WAT EEN REIS!!!!
Het is heerlijk om in huis te zijn. Anders dan op een boot te zitten lezen voor 6 weken en boodschaap doen een keer in 10 dagen.
Genoeg te doen en regelen hier in Den Helder. Gisteren gingen wij met de motor naar de stad. De half van de winkels zijn er niet meer, allemaal failliet, wat jammer!

What the Corona is all about !!!
We originally planned a flight to return to the Netherlands on May 29th.
But the Dutch government thought differently. We received a message from foreign affairs that we had to leave Colombia as soon as possible !!
So we registered with the consulate In Cartagena, which had since been closed by the Corona, but everything was forwarded to the consulate in Bogota.
There everything was arranged for us so that we could get on the bus and go to Bogota and get on the plane !!
It all sounded nice and easy!!
We lie in front of a tandem anchor. A tandem anchor is a way of anchoring, the first anchor is launched with a length of chain of about 5 meters, which is the auxiliary anchor, the end of the chain is on the main anchor and it is attached to the anchor chain of the boat fixed. We have about 60 meters of chain at a depth of 8 meters. In this way, the ship cannot possibly move from its place.
In the meantime we got to know some friends. One of them will take care of our ship and take us ashore on Friday morning at 5:30 am
We got up 4.30 were ready at 5.30 so that the bus did not have to wait for us.
When we were there the driver called us where we were staying !!
We stood in front of the club Nautica. We were called on the phone. But the man spoke Spanish; we gave the phone to our friend who spoke Spanish. It turned out that the bus was at the wrong club.
Yet we were able to leave on time.
We picked up two more passengers in Cartagena. We now thought we were going to Bogota, NO so we went to Barraquilla!
At one point the driver was called that someone still had to come! So the bus turned around and drove back 45 minutes in the direction of Cartagena. There we were waiting for fifteen minutes until another person came, so that he could transfer to our bus.
Finally we arrived in Barraquilla.
There came the next problem !! The passengers had so much luggage with them that the next passengers who still had to be picked up could not fit in.
After more than an hour the problem was solved, we would drive on to pick up the next passengers, there would be another van to pick them up with the large amount of luggage.
So now we will go to Bogota I thought, NO so we went to Santa Marta where we had to pick up the other four passengers.
Finally we arrived at 02.30 Saturday morning at the hotel without any further problems. Masks and 2 meters distance.
We had breakfast at 10 am and then had to wait until 4 pm to be taken to the airport.
There we went through the Corona control, which meant nothing, where we just had to answer a few questions.
The plane was supposed to leave at 10 pm but that became 22.30 when the plane stopped for another half an hour at the start of the runway, so at 23.00 we finally took off.
We land at Schiphol on Sunday afternoon at 2:55 PM.
Finally off by the train home, we were in Den Helder at 6.30 pm on Sunday evening and at 6.45 pm HOME with a taxi.
WHAT A TRIP !!!!
It is wonderful to be at home. Other than sitting on a boat reading for 6 weeks and doing grocery shopping only once in 10 days. Male and female seperated and allowd in by the last number on your passport plus your temperature taken.
Plenty to do and arrange here in Den Helder. Yesterday we went to town by motorcycle. Half of the shops are no longer there, all bankrupt, which is a pity.

• 05 Mei 2020 - 14:01

Ridsert Hoekstra:

welkom thuis Wim en Marjorie

• 05 Mei 2020 - 14:28

Juliette Verlegh:

Welkom weer in Nederland, wat een verhaal! Hoop dat jullie gezond zijn allebei.
    Groeten van Juliette

• 05 Mei 2020 - 15:10

Janneke:

Het heeft een hoop voeten in de aarde gehad lees ik. Fijn dat het allemaal goed is gekomen!

• 06 Mei 2020 - 00:16

Chris And Melanie Touchwood Too:

We are happy to read that you have returned safely to Nederlands Lets hope that it won't be too long before we can all go sailing again.

• 06 Mei 2020 - 05:45

Hans:

Een reis met hindernissen dus! Zo te lezen hoefden jullie in ieder geval niet in quarantaine bij aankomst op Schiphol. Ik ben nog oké aan boord van ALK in Thailand.

• 08 Mei 2020 - 21:02

John VdW:

Wat geweldig goed van de Nederlandse overheid dat ze jullie zo soepel uit de benarde situatie daar hebben gered!
    De reis verliep dan niet helemaal 100% maar dat is voor jullie, vergeleken met alle problemen waar jullie zo vaak over schrijven, toch echt maar een peulenschil hè.
    Dikke pluim dus voor die NL terugkeer-operatie.
    Welkom thuis!

Splendid operation by the Dutch government!
    OK, the trip was not fully 100%, but that is absolutely nothing compared to all those problems where you so often write about!