Dikke Pech!!! / Bad Luck!!! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van duppy-zeilboot - WaarBenJij.nu Dikke Pech!!! / Bad Luck!!! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van duppy-zeilboot - WaarBenJij.nu

Dikke Pech!!! / Bad Luck!!!

Door: Wim

25 September 2019 | Curaçao, Willemstad

Dikk pech!!!

Na een aantal maanden in de Curaçao Marine te hebben gelegen.

waren we zover dat we naar Het Spaanse water konden gaan , een binnen zee van Curaçao.

Na ongeveer 1 myl op zee te zijn op de motor tegen de wind in. Ging plotseling de bezaan mast overboord!!! (oorzaak, wantputting gebroken) dat is dat stukje metaal wat uit het dek komt waar de staaldraden van de mast aan zitten.

Ondanks dat het van Roestvrijstaal was was het door geroest!! ZEE WATER!!!

Door snel handelen konden we de bezaan langszij van de boot krijgen.

Doch het noodlot sloeg wederom toe!! ik kwam tussen de mast en het schip met mijn vinger, bij vast binden van de mast.

Daar kregen we hulp van een goede vriend van ons, Antoin.

Die heeft ons naar de dokter gebracht en weer opgehaald. Intussen had ik wel 18 hechtingen in mijn wijsvinger van mijn rechter hand!!!

Wij hadden 2 dagen hulp gehad van een Amerikaanse Venuzuelaan.

Hij heeft inspectie luiken gemaakt aan de buitenkant van het schip om de andere wantputtingen te controleren op roest. Als mijn vinger is genezen, ga ik het verder afmaken met controleren en lassen van de gebroken wantputting.

Gelukkig heeft het schip hele sterke lieren, zodat we zelf de mast weer kunnen plaatsen.

Helaas, is de rader en andere antennes gesneuveld door het zeewater. Plus de nieuwe zeerailing is zwaar verbogen. Maar door de railing was de mast niet totaal overboord gegaan.

Daarna, gaan wij genieten.!!!

Bad luck !!!

After being in the Curaçao Marine for a few months.
we were so far that we could go to The Spanish water, an inner sea of ​​Curaçao.
After being around 1 myl at sea on the motor against the wind. The broken mizen mast suddenly went overboard !!! (piece of stainless steel broken)which comes out on the deck where the stainless steel wires are connected) that is the piece of metal that comes out of the deck where the steel wires of the mast are attached.
Although it was made of stainless steel it was rusted through !! SEA WATER !!!
By acting quickly we were able to get the mizen mast alongside of the boat.
But fate struck again !! I came between the mast and the ship with my finger, binding the mast.
We received help from a good friend of ours, Antoin.
He took us to the doctor and picked us up again. In the meantime I had 18 stitches in my index finger of my right hand !!!
We had 2 days of help from an American Venuzuelaan.
He has made inspection hatches on the outside of the ship to check the other steel wire connections for rust. When my finger is healed, I will continue to finish checking and welding the broken wantputting.
Fortunately the ship has very strong winches, so that we can place the mast ourselves again.
Unfortunately, the radar and other antennas have been killed by the sea water. Plus the new sea rails are heavily bent. But due to the railing, the mast had not gone completely overboard.
Next, we are going to enjoy. !!!

• 25 September 2019 - 10:37

Janneke:

Jeetje, dat is zeker pech hebben zeg. Heel veel beterschap met de hand!

• 25 September 2019 - 12:32

Bob McKenney:

I am so glad that you were able to get some help. I am sure you are in a lot of pain and it must be really hard to do any work with the stitches. Hopefully you will heal really quickly. Be safe!

• 25 September 2019 - 12:33

Ridsert Hoekstra:

Marjorie en Wim,

jullie zijn moedige mensen, een soort pechvogels die zweven en vliegen over de wijde zee. Het gaat jullie weer lukken, zoals het altijd gelukt is.
    Ik zal een kaars opsteken in de kapel van Onze lieve Vrouw in 't Zand, hier bij mij in de buurt. Misschien helpt het.

vriendelijke groet,
    Ridsert

• 25 September 2019 - 12:34

An Berkenbosch:

Oh, mensen dat is dubbele pech en hand stuk en boot stuk . Er gebeuren toch ook wel eens leuke dingen bij jullie. Hoop dat alles weer goed komt. Darna veel plezier(hoop ik) Sterkte , groeten AN

• 25 September 2019 - 15:02

Hans Van Rijn:

RVS krijgt na verloop van tijd last van metaalmoeheid. Speciaal als het weinig extra sterker is dan volgens de ‘boekjes’. Soms kun je het zien aankomen door minuscule haarscheurtjes maar niet altijd! Op ALK zijn er in de loop van de jaren de nodige RVS onderdelen uit elkaar geknald maar gelukkig nooit met zulke heftige gevolgen als bij jullie! Voorspoedig herstel gewenst!

• 25 September 2019 - 15:27

Jaap:

Hoi Wim en Majorie.
    Dikke pech, maar gelukkig niet midden op de oceaan. Weet je straks wel dat alles weer in orde is.☺
    Veel plezier verder daar.

• 25 September 2019 - 15:34

Elisabeth Und Manfred Von Der Sabby:

Moin Marjorie und Wiim,

bei allem Pech hattest du noch Glück, nicht schwerer verletzt zu werden. Wir wünschen euch beiden erstens eine gute Besserung und zweitens viel, viel Glück und weiterhin Lebensfreude.
    Wir haben unser Boot "Sabby" in Rota bei Cadiz an Land gestellt und sind nach Hause geflogen.