weer thuis / Home again - Reisverslag uit Den Helder, Nederland van duppy-zeilboot - WaarBenJij.nu weer thuis / Home again - Reisverslag uit Den Helder, Nederland van duppy-zeilboot - WaarBenJij.nu

weer thuis / Home again

Door: Wim en Marjorie

07 Oktober 2021 | Nederland, Den Helder

We zijn alweer een poosje thuis.
Na de reddimng in Blankebergen zijn we naar huis getrokken door een zeilvriend.
Daar wij zonder werkende motor niet de zee op mochten, moesten we getrokken worden.
Thuis eerst even bij komen van al die beroerde omstandigheden, vooral Marjorie had het zwaar gehad.
Maar na een paar weken ging het gelukkig een stuk beter met haar.
In die tussen tijd heb ik de motor uit de boot weten te krijgen en in mijn werkplaats gedemonteerd.
Het was toch schrikken toen ik de motor uit elkaar had.
Het bleek dat de motor een geruimetijd tot halvewegen onder water heeft gestaan.
Die verse belangrijke onderdelen waren door roest aangetast.
Voor de zekerheid heb ik er een bedrijf naar laten kijken of dat mijn indruk de juiste was.
Hte bleek dat ik gelijk had, de motor is totaal afgeschreven.
De motor zou gerepareerd kunnen worden met zeer, zeer hoge kosten, en dan nog was het geen betroubare motor.
Dus kijken voor een andere motor, dat was geen gegemakkelijke opgaven. Zeker met een dun portemoneetje.
Op internet vond ik uiteindelijk een spik splinternieuwe motor die wel overjarig was. Van het jaar 2000.
Die ben ik nu aan het mariniseren, dat betekend dat er dingen aan gemaakt moeten worden dat de motor gekoeld kan worden met buitenwater, water uit het kanaal of met zeewater. Zo ook de uitlaat en uitlaatgassen moet ook gekoeld worden met water. Dat is voornamelijk tegen brandgevaar.
Dan moeten er ook stroomdraden aan de motor komen en ook moet ik het dashboard maken. Dus werk zat!!
De giek zit ook al weer aan de mast, dat was uiteindelijk maar een klein klusje.
Intussen doet Marjorie mij af en toe helpen voor zo ver zij dat kan.
Een paar handjes extra zijn af en toe zeer makkelijk!!
Nu mee.
Wij hebben intussen tijd hebben wij onze prikjes gehaad.
Wij missen wel de tempertuur van Colombia want het is hier zo KOUD.
De comfoor van in onze mooie huis en met Wim's werkplaats, is zeer aangenaam.
Hij heeft nu de ruimte te knutselen.

We've been home for a while now. After the rescue in Blankebergen we were pulled home by a sailing friend. Since we were not allowed to go out to sea without a working engine, We had to be pulled. At home first to recover from all those miserable circumstances, especially Marjorie had had a hard time. But after a few weeks she was luckily a lot better. In the meantime I managed to get the engine out of the boat and disassemble it in my workshop. It was a shock when I took the engine apart. It turned out that the engine had been submerged in water for quite some time. Those fresh key parts were corroded by rust. Just to be sure, I had a company look at it to see if my impression was the right one. It turned out that I was right, the engine is completely written off. The engine could be repaired at a very, very high cost, and even then it was not a reliable engine. So looking for another engine was no easy task. Especially with a small wallet. On the internet I eventually found a brand new engine that was out of date. From the year 2000. I am now marinizing it, which means that things have to be made that the engine can be cooled with seawater,water from the canal or with seawater. Likewise, the exhaust and exhaust gases must also be cooled with water. This is mainly against fire risk. Then the power wires have to come to the engine and I also have to make the dashboard. So get to work!! The boom is also back on the mast, which was only a small job in the end. Meanwhile, Marjorie occasionally helps me as far as she can. A few extra hands are sometimes very easy!!
Now me. In the meantime, we have had our shots. We do miss the temperature of Colombia because it is so COLD here. The comfort in our beautiful house and with Wim's workshop is very pleasant. He now has the space to tinker.

• 07 Oktober 2021 - 20:11

Malissa Katuuk:

welkom thuis groeten Malissa

• 07 Oktober 2021 - 22:16

Ridsert Hoekstra:

Welkom thuis Wim en Marjorie. En hou elkaar warm !

• 07 Oktober 2021 - 23:55

Hans Van Rijn:

Goed dat jullie weer in de thuishaven zijn aangekomen! Ik heb regelmatig aan jullie gedacht.
    Felicitaties en complimenten dat jullie deze missie tot een goed einde hebben gebracht. Nou ja, de boot een beetje gehavend maar jullie zijn weer hersteld.
    Zijn jullie over zee van Blankenberg naar Den Helder gesleept?
    Groet
    Hans

• 08 Oktober 2021 - 06:02

Rob Escher:

Beste mensen blijf aub in goede gezondheid bij het maritieme gebeuren. Heel veel sterkte met het lopen op de vaste grond.

Groet Rob.

• 08 Oktober 2021 - 08:08

Hélène:

Goed te horen dat jullie heelhuids zijn teruggekeerd.
    Jullie hebben heel wat avonturen beleefd en er elke keer weer uit gekomen.
    Petje af.

• 08 Oktober 2021 - 09:43

Jeroen:

Welkom thuis en wat een verhaal zeg....wat een avontuur met gelukkig een goed eind. Zal wel wennen zijn nu dus sterkte !!

• 11 Oktober 2021 - 12:59

Maarten Van Agt:

En Wim,
    Je hebt wel een goede zeilvriend die je helemaal van Blankenberge naar huis heeft gesleept. Je hebt hem zeker toch wel ruimhartig beloond neem ik aan.
    en succes met de reparatie

• 12 Oktober 2021 - 20:11

Chris And Melanie Green (Touchwood Too):

Hello Marjorie and Wim. We have followed your journey since we met a few years ago in Povoa de Varzim in Portugal in the days of Seagul. Your story has been truly remarkable and we are in awe at what you have done. To have sailed the Atlantic Ocean both ways is an achievement that most of we amateur sailors can only dream about. Your last voyage was obviously a great trial but you achieved your goal and you go on to prepare your boat for new adventures. Maybe not so far afield but adventures maybe a little nearer to your home. Not many people in this life will be able to put their feet up against the fire (oops sorry Wim I meant foot!!) in their retirement and look back on the adventures that you have experienced. We worry a little about Marjorie who seems to have found it tougher than Wim perhaps. We wish you well and please be aware that we admire you both a lot. Keep going. Bon voyage.