Gibraltar - Reisverslag uit Rabat, Marokko van duppy-zeilboot - WaarBenJij.nu Gibraltar - Reisverslag uit Rabat, Marokko van duppy-zeilboot - WaarBenJij.nu

Gibraltar

Door: Wim en Marjorie

06 Oktober 2016 | Marokko, Rabat

Aangekomen in Gibraltar waar Marjorie veel goede herinneringen van had, bleef niets van over!!
De watersportwinkel waar ze het over had die alles zou hebben en goedkoop zonder BTW, ook daar van bleef niets over.
Dat gene wat je wilde kopen was 3x zo duur als in Nederland zonder BTW.
Ook de supermarkt was schreeuwend duur.
Het er direct naast de startbaan gelegen La linea op Spaans grondgebied was wel goed koop. Daar kwamen heel veel Engelsen hun Boodschappen doen.
Als je zelf niet instaat bent om de rotsberg op te fietsen of te lopen had je 45 tot 50 GBP bespaart (Gibraltar Britse Pond \ heeft de zelfde waarde als de Engelse Pond.) In een taxi ga je dan naar boven, en dan zit je nog met 8 andere mensen in die taxi!!!
Dus voor hem een goud mijntje!!!!
Verder was het er niet schoon, overal lag zwerfvuil in de bosjes die er waren.
De kade waar we met de boeg of met het achterschip naar toe lagen was niet prettig.
Je had veel last van de deining en het gepiep van de ringen die in de kaden zaten.
We zijn dan ook snel naar La Linea gegaan, waar we heerlijk aan een drijvende stijgers lagen.
De start en landingsbaan lag nog geen honderd meter van de schepen, het een enorm gebrul van de motoren van het starten en landen van de vliegtuigen die er landen of starten. Het waren er gelukkig maar een stuk of 10 die er landen of starten. En na 10 uur was het echt rust, op het piepen van de ringen na.
Veel zeilers liggen hier die gaan de Middellandse zee in of naar de Canarische eilanden toe.
We liggen nu te wachten tot de storm voorbij is in La Linea, al 4 dagen!
La Linea is een oud maar gezellige stad cq dorp, wat uit zijn voegen is gegroeid.
Het oude binnen stadje heeft zeer nauwe straatjes, waarvan de meeste straatjes of steegjes zijn afgesloten voor het verkeer, dus voetgangers gebied.
In de kleine straatjes bruist het van de gezelligheid, cafeetjes of kleine restaurantjes hebben hun stoelen en tafels gewoon in de steeg of straat gezet. En mensen zitten daar met een glas wijn of een biertje net een hapje gezellig te kletsen.
Alleen hoort het net aan of dat ze ruzie hebben, zo gaan ze op in hun verhaal naar de ander die op eens hard begint te lachen. Op zaterdag is een gezellige markt met van alles te koop van hoede en petten tot dames corseletten.
Maandag was de weersvoorspelling zeer gunstig voor ons, oostelijke wind 3 tot 4 bf
Dus met afgaand tij richting Marokko.
Helaas is ook nu weer de weersvoorspelling niet goed.
Geen zuggie wind, ik dacht als dat vuiltje voor bij zijn komen we weer in de vrije ruimte, dan hebben we geen last meer van die apenberg.
Inderdaad hadden we weer wat wind toen we shippingline over waren.
Maar al gouw moest ik de halfwinder weg halen om de genua te zetten, na uun paar uur was die ook te veel en bleef alleen de stagfok nog staan. Met dat kleine zeiltje vlogen we nog met 8 mijl door het water, hadden op dat moment windkracht 9 bf !!!
Dat betekende dat we maar snel de dichtstbijzijnde naven opzochten, en dat was Tanger.
Waar al lang over gesproken werd dat er een nieuwe jachthaven kwam of al was.
Nu die was er dus niet!!!
we moesten aanleggen tegen een soort pilotboot of havendienst boot.
De mensen waren uiterst behulpzaam om ter helpen met aan leggen.
De enorme hoge pier bood veel bescherming voor de wind.
Met een paar Franse die ook binnen waren gekomen voor die storm zijn we het oude stadsdeel Medina van Tanger in gegaan. Wat een drukte daar!!!! allemaal van die kleine winkeltjes waar je heel veel kleding en andere typische Marokkaanse dingen kon kopen, veel leren dingen.
Bij het afrekenen in de haven was het wel even schrikken van de prijs die men dorst te vragen voor een nacht.
Er was geen drinkwater, geen stroom, geen stijger waar je aan kon liggen, helemaal niets. En nog 25 Euro betalen. Maar Marjorie wist op de een of andere manier toch de prijs te drukken tot 15 euro.
Nu weer op weg naar het zuiden,
Weer de halfwinder op,in het begint was er weinig wind, maar die trok toch weer aan naar de dikke 5 bf. Zo werd de Seagull met een gang van 8 mijl door het water gesleurd.
Eenmaal de bocht om naar het zuiden werd de wind snel minder, met 1.5 tot 2 bf hield het op en de snelheid liep daar door ook terug naar 3 mijl.
Ja ,toe het eenmaal donker was, was de wind waarschijnlijk ook naar bed gegaan. Windkracht 0.dat betekende dus het oliezeil aan.(motor aan)
We waren veel te vroeg om Rabat aan te lopen, maar liefst 5 uur te vroeg, je kan er alleen maar in met hoog water.
Maar we werden na 3 uur opgeroepen om naar binnen geloodst te worden.
Bij de ingang van de rivier vroeg de loods hoe hard dat we maximaal konden varen. Ik zie 6 mijl, maat wilde niet de maximale snelheid zeggen want die ligt op 9 mijl. Ik wilde wat ruimte over hebben voor het geval dat????
Samen met een Fransen zeilboot een Feeling gingen we naar binnen toe met een rotgang door de branding heen 7 mijl of knopen.
Een maal er door heen konden we het rustiger aan doen met 4 knopen.
Het inklaren duurde enorm lang, tich papieren invullen. En dan wachten op de volgende die nog moest komen. En dat was een viervoeter, een prachtige herdershond, die even kwam niet ruiken of dat we iets lekkers bij ons hadden, maar hij was opgeleid of dat we coke aan boord hadden.
Affein na 2 uur met die formaliteiten bezig geweest te zijn werden we dan de haven binnen geloodst.
Daar vielen mijn ogen bijna uit mijn hoofd, zo mooi en prachtig als die haven is heb ik tot nog toe nergens gezien.
Wij konden vrij rond lopen op de marina terrein. Maar iemand die er niet thuis hoorden werd gelijk door de politie weg gestuurd of mee genomen.
Dus met andere woorden heel veel bewaking en politie.
We hebben besloten om hier een poosje te blijven om alles eens te bekijken, want het is echt de moeite waard om eens goed rond te neuzen.

Arriving in Gibraltar where Marjorie had nice many memories, everthing had changed!!
The watersports shop where she talked about everything which would have been cheap and without VAT, even there nothing left.
What you wanted to buy was 3 times as expensive as in the Netherlands without VAT.
The supermarket was outrageously expensive.
Marina Bay in Gibraltar is right next to the runway next to La linea in Spanish territory which was very inexpensive. Many Englishmen came to do their shopping.
If you are not able to bike or walk up the rock mountain you had to pay 45 to 50 GBP (Gibraltar Pound \ has the same value as the British Pound.) In a taxi you go up, and then you're even with 8 other people in the taxi !!!
So for him a goldmine !!!!
Furthermore, Gibraltar had not been cleaned, litter everywhere lay in the bushes that were there.
The quay where we lay with the bow or stern to the quay was not pleasant.
You had a lot of swell and the squeak of the rings that were in the docks.
We have therefore been quick go to La Linea where we were great on a floating pier.
The runway in Gibraltar was less than a hundred meters from the boats, a huge roar from the engines starting or landing. And after 10 in the evening it was really calm, tbut we still had the squeak of the rings.
Many sailors are here to go to the Mediterranean or to the Canary Islands.
We are now waiting for until the storm is over in La Linea to go further, it took 4 days!
La Linea is an old but lively town or village, which has grown out of its seams.
The old inner city has very narrow streets, most of which streets or lanes are closed to traffic, so pedestrian have the right of way.
In the narrow streets bursting with cafes and small restaurants have their tables and chairs outside on the street. And people are there just to chat with a drink and tapas.
It sounds like they are fighting, as they go into their story to the other person and suddenly starts laughing hard. On Saturday a lively market with everything for sale of hat and caps to ladies corselets and of course food.
Monday the weather forecast was very convenient for us, easterly winds 3 to 4 bf.
So with outgoing tide we left towards Morocco.
Unfortunately, the weather forecast was again not good.
The big mountain took the wind away, after passing we no longer suffer from the monkey mountain.
Indeed, we had again some wind when we were in the shipping line.
But soon we had to remove the halfwinder to put up the genua, after a few hours, that was also too much and only the staysail renained. With that little sail we still sailed 8 miles through the water, at that time wind 9 bf !!!
That meant that we quickly had to go to the nearest harbor, which was Tange in Morocco..
People told us that there was a new marina, but maybe not yet finished.
Now we heard that it will be finished in 3 months.
We had to lay along side a kind of pilot boat or port authority boat where Marjorie could hardly get off!!!
The people were extremely helpful in order to help tie up.
The massive high pier offered much protection from the wind.A French sailing ship, who had also come in for the storm, had contact with us. We went into the old city medina of Tangier for dinner. How lively it was there !!!! All those little shops where you can find lots of clothes and other typical Moroccan things to buy. and alot a lot of leather wares..
When checking out at the port, it was a shock fto hear the price for 1 night.

There was no drinking water, no electricity, no toilet , no showwer and, no nothing. And still pay 25 Euro. But Marjorie knew how to haggle with the price to 15 Euros.
Now back on the road to the south,
There was little wind so we used the light weather sail, but soon it became force 5 bf. We sped through the water at high speed of 8 miles which is nearly top speed.
Once around the bend to the south, the wind became less, 1.5 to 2 bf loved it and so the speed dropped to 3 miles an hour.
When it became dark, the wind went to sleep. Wind 0. so that means oilsail on (Engine on)
We were far too early to get in to Rabat, as much as 5 hours, you can alloon come in with high water.
But we were called after 3 hours and guided inside safely to the port.
At the entrance of the river, the pilot asked how fast that we could sail on the engine. I said 6 miles, Wim did not want to tell the maximum strength of the engine. We can go 9 miles. I wanted to have some space in case ????
Together with a French sailboat a type Feeling, we went inside at seven miles or knots with a lot of speed through the surf.
Once through it we were able to slow down to 4 knots. Very nerve racking.
Clearing lasted very long, piles of paperwork to fill in. And then wait for the following person to come. And that was a quadruped, a beautiful shepherd who just did smell any good things. He has learned to smell kif or coke.
Finally after 2 hours with all those formalities we were then guided inside the port. As my eyes fell out of my head, it was so beautiful and lovely and clean, which we have never seen before.
We could freely walk around the marina area with high security. But someone who did not belong was equally driven away by police or taken away by security guards.
So in other words a lot of security and police.
We decided to stay here for a while, because it's really worth the time to explore the area.

• 06 Oktober 2016 - 18:18

Helene:

dat klinkt goed Wim en Marjorie!
    Geniet van Marokko

groeten vanuit een herfstachtig Limburg. 's Ochtends 7 graden..... brrr

• 06 Oktober 2016 - 19:05

Elisabeth Und Manfred Sudmann Von Der "Sabby":

Moin Marjorie und Wim,

wir freuen uns von euch zu lesen.
    Dann werden wir im nächsten Jahr nicht nach Gibraltar segeln. Eure Erlebnisse in Rabat hören sich gut an.
    Wir wünschen euch viel Glück,
    Elisabeth und Manfred

• 06 Oktober 2016 - 21:12

An Berkenbosch Alberts:

Fijn om weer even iets van jullie te lezen. Had van vrienden al verschillende verhalen gehoord over Marokko en de kontrolles. Hele schip op zijn kop zetten enz. Doe voorzichtig en geef geen commentaar. Ga zo door en geniet van alles. AN

• 06 Oktober 2016 - 21:14

Hans Van Rijn:

Leuk te lezen over jullie vorderingen! Ja, Gibraltar is dus erg veranderd maar Rabat ten goede. Maar formalitieten is nog steeds hetzelfde gedoe als 20 jaar geleden zo te lezen. Met een beetje geduld kom je daar echter wel doorheen. Geniet samen van Marokko!
    Groet
    Hans

• 07 Oktober 2016 - 10:20

Ridsert:

beste Marjorie en Wim,

Geweldig wat jullie doen ! Helemaal in Rabat ! De Atlantische kust van NoordAfrika, prachtig. Ik ken die alleen vanaf de landzijde, nu twee jaar geleden met een jeep van Roermond naar Burkina Faso. Wij hebben toen Tanger, Marrakesh en Agadir bezocht. Dat was mooi. Ik wens jullie veel plezier in Marokko.En ben benieuwd naar jullie volgende bericht.

Ridsert

• 07 Oktober 2016 - 23:48

Jaap:

Hoi Wim en Marjorie.
    Petje af dat jullie alweer zover gevorderd zijn. Geniet van Marokko, er komen nog meer mooie havens, minder modern als Rabat. Wat een ander gevoel daar in die totaal andere wereld Hé? Hier op het Nieuwe Diep gaat alles zijn gangetje. Ik moest de groeten doen van Willem Havenmeester en wat jongens van de werf.
    Nogmaals petje af en fijn dat jullie zo genieten.
    Jaap Sonja en Spoenk a/b "Bofcont "

• 21 Oktober 2016 - 16:21

Aad:

Hee luitjes daar in het Marokkaanse gebied.
    Ik ben jaloers.... gewoon omdat het kan...
    al was ik even niet jaloers toen in de 9bf las.. maar verder... ik ben gewoon jaloers..
    Momenteel op het land nog steeds in Povoa, en daar kwamen we erachter dat de antifouling dus niet geheel heeft gewerkt, alles moet eraf en gaan we over op drastische maatregelen.. Coppercoat..
    Het kost wat maar dan heb je ook iets..

Ben momenteel thuis en .. grrr huis leegmaken want ja de kogel is door de kerk.. betekent vanaf 16 December huisloos en boot bewoner.
    April weer te water en onderweg naar Nederland.. al begin ik nu te twijfelen aan de have waar jullie nu zijn
    Mag ik vragen wat de kosten zijn per nacht of langer???

Ik heb er (ook van een Franse dame die alleen zeilt en ik een strijd mee heb wie nu eigenlijk de mooiste boot heeft hihihi) dat die plek daar inderdaad pas vernieuw of aangelegd een soort van paradijsje moet zijn.
    vraag is dan natuurlijk als Nederlander...wat zijn de kosten

vermakelijk jullie verslagen te volgen.. en goede reis.