daar zijn we weer / Here we are again - Reisverslag uit Gibraltar, Gibraltar van duppy-zeilboot - WaarBenJij.nu daar zijn we weer / Here we are again - Reisverslag uit Gibraltar, Gibraltar van duppy-zeilboot - WaarBenJij.nu

daar zijn we weer / Here we are again

Door: Wim en Marjorie

17 September 2016 | Gibraltar, Gibraltar

Daar zijn we weer

Povoa de Varzim hebben we in dikke mist verlaten, de ingezetenen die hun omgeving goed kennen zijde allemaal over ongeveer twee uur is de mist weg en is er 8 tot 9 knopen wind uit het noord tot noordwest.
Maar helaas pindakaas na 5 uur motoren, nog dikke mist en bijna geen wind.
Hij was wel uit de goede richting en hielp een klein beetje het motor toeren tal te drukken, zodat we toch ongeveer 5 mijl liepen.
Omdat het al zo ver in het seizoen was, wilden we zo ver als mogelijk was zuidwaarts gaan.
Het radar deed goed zijn best en ook het A.I.S. Systeem werkte perfect.
Zo ontdekte we ook dat die kleine visbootjes ook te zien waren op het radar.
Eindelijk na een nacht door gezeild te hebben bereikte tegen de avond Lissabon en trok de mist op en zette ook de wind ook flink door.
Tegen het schemeren waren we bij de brug bij Lissabon netjes aan de stuurboordkant.
Maar heel dicht bij gekomen dorst ik toch niet onder door, vol achteruit slaan kon ik toch nog op tijd bij de brug weg komen.
Nu toch maar een andere haven op zoeken hier in de buurt, Ja daar was er een, Totaal op de kaart plotter varend in totaal donker zijn we een haven binnen kunnen varen.
In de haven zelf branden ook helemaal geen licht. Steigers onder de meeuwen poep.
Oké verder zien we morgen wel over hoe wat en wie, nu eerst slapen!!!
De volgende morgen bleek dat er alleen een hele grote trimaran lag en verder niemand, op een paar vissersbootjes na.
Geen hevenmeester te zien in de wijde omgeving.
Alleen een hele grote tent van de Volvo Ocean race. Daar een praatje gemaakt en het bleek dat dat begin oktober die Volvo Ocean racers daar aan kwamen.
We wilde eigenlijk weer verder varen maar de wind was nu echt ZUID !!!
Dus wachten tot de wind weer in de voor ons goede richting kwam..
We zaten daar toch nog ver afgelegen van de bewoonde wereld dus besloten we om weg te gaan zodra de wind maar even niet zuid was.
Tegen de avond konden we weer verder naar het zuiden, met vol zeil.
Marjorie wilde toch graag nog een keer Cadiz zien, maar daar waar we aanlegde was een grote haven midden in het industrie gedeelte van de stad, waar voorheen gezellige markten waren volgens Marjorie.
S'morgens weer weg naar Gibraltar, Maar bij Tarifa waar de straat van Gibraltar begint was het water te onstuimig om verder te gaan. We besloten om het tij af te wachten en dan verder te gaan.
Midden in de nacht volden we dat de wind gedraaid was en dat het tij de goed kant op stond.
Ondanks het Radar en het A.I.S. Systeem was het behoorlijk zwaar om Gibraltar baai in te varen.
Net bij het aanbreken van de dag kwamen we de haven in varen.

In Povoa de Varzim we left in thick fog, and there was 8 to 9 knots of wind from the north to northwest.
But after 5 hours with the engine there was thick fog and almost no wind.
The engine went slowly and we went 5 miles per hour with the sails up.
Since it already was so far in the season, we wanted to go south as far as possible.
The radar did his best and also the A.I.S. System worked perfectly.
Thus, we also discovered that small fishing boats were also seen on the radar.
Finally after a night having sailed we reached Lisbon in the evening the fog lifted and the wind picked up.
Towards the twilight we were neatly on the starboard side at the bridge in Lisbon.

In total darkness we sailed on plotter we sailed in total darkness to a port.
In the port there was no light and covered with bird shit.
Okay further tomorrow we'll see how what and who but now we go to sleep first !!!
The next morning we saw that we had the whole port to ourselves, only a huge trimaran and we saw
no hevenmeester in the surrounding area.
Only a big tent of the Volvo Ocean Race. After a chat and it appeared that in early October the Volvo Ocean racers come there to get ready for the long race.
We actually wanted to continue sailing but the wind was really SOUTH !!!
So wait until the wind came back in the right direction for us ..
Because we were far away from civilization, we decided to leave as soon as the wind picked up but no south wind.
We went south, in the evening with full sail.
Marjorie would still like to see Cadiz again, but where we lay it was a big industrial area of ​​the city, where formerly it was a bustling fish market according to Marjorie.
The next morning we left for Gibraltar., but at Tarifa where the Strait of Gibraltar begins, the water was too impetuous to proceed. We decided to wait for the tide and then move on.
At midnight we found that the wind had changed and that the tide was on the good side.
In spite of the radar and the A.I.S. System it was pretty tough to sail into Gibraltar bay.
Just at dawn we sail into the harbor.

• 17 September 2016 - 16:52

Ridsert:

lieve Marjorie en Wim,

Wat een avonturen op zee en de donkere nacht. En nu dan bij Gibraltar. Geweldig wat jullie doen. Voorspoed verder !!

Ridsert

• 17 September 2016 - 17:29

Elisabeth Und Manfred Sudmann Von Der "Sabby":

Moin leeve Marjorie und Wim,

you wrote a very very good story about your journey. In the meantime we watched you by AIS. We hope, you both are healthy. It is fine, that the radar works.

Elisabeth an I had to work in our garden for round about four weeks. One time every week we get a training in a dancing school - it is a great pleasure.

We are thinking about you many times and are wishing you all the best.

Heartly greetings from
    Elisabeth and Manfred

• 17 September 2016 - 23:54

Hans Van Rijn:

Gefeliciteerd met de veilige aankomst in Gib.
    Zal een vermoeiende trip zijn geweest met de nachtelijke avonturen in onbekende havens!
    De mooie markt in Cadiz kan ik me ook nog herinneren. Die zal dus wel verplaatst zijn.
    Groet
    Hans

• 18 September 2016 - 10:37

An Berkenbosch Alberts:

Hallo, Marjorie en Wim. Fijn dat alles goed gaat. Denken jullie wel om de apen op Gibraltar. Opletten dat zij niet weg varen met jullie schip. Doe kalm aan . Hier na 4 maanden droog ,eindelijk een centimetertje regen(miezer) gevallen. Alles is volledig uitgedroogd. Iedere dag tussen de 30/40 graden gehad.Nu 22 gr. Heerlijk. Groeten AN